četvrtak, 10. studenoga 2016.

Projektom do manje pravopisnih pogrešaka

Domovina net: Vijesti iz Slatine, Virovitičko-podravske županije, Slavonije i Baranje, te Lijepe naše; kontakt-dragutinfisli@gmail.com


Je li ispravno govoriti i pisati kurikulum ili kurikul bila je jedna od tema na nedavnoj sjednici Učiteljskog vijeća OŠ Eugena Kumičića u Slatini. Naime, školska knjižničarka Melita Schmitz predstavila je problem imenice kurikulum, koja nam je nametnuta u obliku koji nije svojstven našemu jeziku, jer latinski završetak –um (kurikulum) u hrvatskom jeziku se izostavlja pa tako dobivamo kurikul (kao i simpozij, magnezij).

Ispravljanju takvih i sličnih pravopisnih pogrešaka posvećen je i međuškolski projekt OŠ Eugena Kumičića iz Slatine i OŠ Siniše Glavaševića iz Vukovara pod nazivom Točka, zarez, upitnik! Projekt je osmislila Melita Schmitz, profesorica hrvatskoga jezika i književnosti i diplomirana knjižničarka mentorica, te je svojoj kolegici knjižničarki iz Vukovara Biljani Krnjaić predložila da zajedno surađuju na projektu koji bi se proveo tijekom školske godine 2016./2017., a koji će biti realiziran u obliku integracije knjižnično-informacijskoga obrazovanja i hrvatskoga jezika.

Ciljane skupine ovoga projekta su učenici, roditelji i učitelji obiju škola, a njegova svrha je smanjenje broja pravopisnih pogrešaka u pisanoj komunikaciji. Prema riječima autorice projekta, početna aktivnost bila je izrada plakata s najčešćim pravopisnim pogreškama koje su prikupile nastavnice hrvatskoga jezika Ivana Strupar, Elvira Vujčić i Ranka Kabić. Plakat je postavljen u svaku učionicu škole kako bi svi nastavnici mogli upozoriti učenike kada primijete pravopisnu pogrešku. U svakom obrazovnom razdoblju održat će se tri nastavna sata posvećena pravopisu u razrednim odjelima u kojima učenici pravopisno najviše griješe. Isto tako, na svakoj sjednici Učiteljskog vijeća nastavnice hrvatskoga jezika predstavit će nekoliko pravopisnih pogrešaka svojim kolegama te dati kratke jezične savjete.

Roditelji će na roditeljskim sastancima biti upoznati s ciljevima i aktivnostima projekta, tako da će i oni moći aktivno sudjelovati u njegovu provođenju i smanjivanju pravopisnih pogrešaka.
Kad je riječ o imenici kurikul, hrvatski jezikoslovci predlažu kao rješenje korištenje riječi uputnik. Pridjev od kurikul može glasiti kurikul-ni i kurikul-ski, a prednost se daje obliku kurikulni jer je taj oblik češći i izrazito je obilježje baš hrvatskoga standardnoga jezika. Iz navedenoga proizlazi da je pravilno nacionalni kurikul i kurikulna reforma, ali ne uputnička reforma. (Petar Žarković-Glas Slavonije)

Tko je odgovoran?

– Valja dobro razmisliti zašto nam se nameću rješenja koja krše jezične norme te tko je odgovoran za ovakve pogreške koje zbunjuju, smetaju i vrijeđaju sve one koji išta znaju o jeziku i svoj jezik žele upotrebljavati u skladu s pravilima hrvatskoga standardnoga jezika i važećeg pravopisa - kaže knjižničarka Schmitz.